Veilige school en leefregels
Leefregels
Onze school werkt met leefregels. Zo is onze school zo veilig mogelijk voor onze leerlingen, ouders en voor ons personeel.
Maandelijks staat er een regel centraal waar met de kinderen extra aandacht aan wordt besteed.
- Ik zorg voor de ander en voor mijzelf. Ik ben te vertrouwen. Ik vertrouw de ander. Ik heb aandacht voor de ander. Ik luister naar de ander. Ik help de ander. Een ander mag mij helpen. Ik heb zelfvertrouwen. Ik speel niet de baas. Ik lach niemand uit. Ik blijf niet zielig.
- Ik spreek beleefd en ben respectvol. Ik spreek met respect tegen en over mijn klasgenoten, leerkrachten en ouders. Ik gedraag mij respectvol tegenover hen. Mijn taalgebruik is netjes. Er praat er één tegelijk. Ik laat de ander uitspreken.
- Ik stoor niemand. Er praat er één tegelijk. Ik laat de ander uitspreken. Ik ben rustig op de gangen en in de lokalen. Ik concentreer mij op mijn werk. Ik leid mezelf en anderen niet af. Ik houd mij aan de regels van het stoplicht. (rood = stil en zelfstandig werken, oranje = stil en zelfstandig werken en bij een vraag overleg ik met mijn maatje, groen = samenwerken en vragen aan de leerkracht stellen.) Ik weet wat ik moet doen als ik klaar ben.
- Vandaag word ik slimmer dan dat ik gisteren was. Ik doe actief mee met de les. Mijn spullen liggen op tijd klaar. Ik weet wat het doel van de les is. Ik denk na, ik stel vragen. Ik vertel wat ik nodig heb om meer te leren. Ik vind het fijn als ik een beurt krijg, dan kan ik laten merken wat ik van de les weet. Fouten maken mag, daar leer ik van. Na de les controleer ik of ik het lesdoel heb bereikt.
- Wat ik doe, doe ik goed, op de plaats waar dat moet. Ik gebruik de talenten die ik heb gekregen. Ik doe mijn werk zo goed mogelijk en netjes en daar ben ik trots op. Ik houd mij aan de afspraken die bij de opdracht horen. Ik maak af waar ik aan begonnen ben. Ik controleer mijn eigen werk. Ik speel gezellig op het plein en ik houd mij aan de regels.
- Ik ben zelfstandig en ik kan samenwerken. Ik houd mij aan de regels van het stoplicht. Als ik alleen werk, los ik zoveel mogelijk dingen zelf op. Wat niet lukt of wat ik niet begrijp, sla ik even over. Tijdens het samenwerken, hoort alleen mijn maatje mij. Ik probeer problemen eerst zelf op te lossen, daarna vraag ik hulp aan mijn buur. Ik heb aandacht voor de ideeën en oplossingen die mijn maatje heeft. komen we er samen niet uit, dan stellen we onze vraag aan de juf of meester. Ik kan hulp accepteren.
- Ik zorg voor de spullen van mijzelf en de ander. Ik werk netjes. Ik zorg goed voor de spullen in mijn la. Ik blijf van de spullen van de ander af. Ik zorg goed voor de materialen in de klas, op de gang en op het plein. Ik gebruik de materialen waarvoor ze zijn bedoeld. Samen zorgen we voor een schone, opgeruimde school.
Leerkrachten en ander personeel van onze school nemen maatregelen als ongewenst gedrag voorkomt, aanhoudt of als leerlingen een gevaar vormen voor zichzelf of voor een ander.
Verkeersbeleid, help mee aan een veilige schoolomgeving!
Rond de school willen we de verkeerssituatie zo overzichtelijk en veilig moglijk houden. Daarom zijn er gedragsregels over het halen en brengen opgesteld. Wilt u zich aan deze regels houden?
- Kom zo veel mogelijk lopend of met de fiets naar school.
- Komt u met de auto volg dan de rijroute zoals is aangegeven in onderstaande flyer.
- Parkeer zoveel mogelijk aan de Wiekslag (groen gemarkeerd op de flyer) en niet rondom de school, zo houden we de situatie dicht bij school overzichtelijk voor overstekende en fietsende kinderen.
- Parkeer niet langs de Merellaan naast de school. (rood gemarkeerd in de flyer)
- Stop op de Wiekslag voor school alleen even kort om uw kind uit de auto te zetten of in te laten stappen. Parkeer daar niet.
- Parkeer niet op de stoep of binnen 5 meter van een bocht of zijstraat.
Mediawijsheid
Op De Bouwsteen wordt regematig aandacht besteed aan mediagebruik. Hier leest u er meer over.
Respectvol
Wij vinden het belangrijk dat in De Bouwsteen rust heerst. Dat iedereen zich daar veilig voelt. Daarom gaan we in onze school respectvol met elkaar om. De school is op deze manier een prettige en uitdagende plek om te leren en te werken.
Veiligheidsplan
Wij hebben ons beleid over veiligheid vastgelegd in het veiligheidsplan. Dit bevat protocollen waarin staat beschreven hoe we in bepaalde situaties moeten handelen. De volledige protocollen liggen op school voor u ter inzage.
Ongevallen
Wij registreren op school ongevallen en bijna-ongevallen. Deze registratie gebruiken we om de veiligheid binnen onze school te verhogen.
Open organisatie - contactpersoon
Hebt u een klacht over onze school, over medewerkers of over de dagelijkse gang van zaken? Wij vinden het fijn wanneer u die in een vroeg stadium met ons bespreekt. Wij zijn een open organisatie en willen graag de ruimte bieden om zaken bespreekbaar te maken. De gebruikelijke route is om met uw klacht eerst naar de leerkracht van uw kind of een directielid van de school te gaan.
U kunt zich laten bijstaan door de contactpersoon van de school. Voor SBO De Bouwsteen is dat Kim Paree (schoolmaatschappelijk werkende), te bereiken op het telefoonnummer 010 – 451 19 07 op maandag, dinsdag en woensdagochtend. Of via k.paree@sbodebouwsteen.nl
Klachtenregeling
Voor meer uitzonderlijke situaties hebben wij binnen stichting BLICK op onderwijs een officiële klachtenregeling. U kunt daarvan gebruikmaken als uw klacht – gelet op de aard daarvan – niet via bovengenoemde weg kan worden opgelost of als uw klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld.
Wilt u van de officiële klachtenregeling gebruikmaken, neem dan contact op met de schooldirecteur. Deze verwijst en begeleidt u naar de vertrouwenspersoon. Rechtstreeks contact opnemen met de vertrouwenspersoon kan ook.
Stichting BLICK op onderwijs heeft via de CED-groep twee externe vertrouwenspersonen ingehuurd om ouders, leerlingen en medewerkers in diverse situaties te ondersteunen. Beide personen zijn bereikbaar via:
- een e-mail aan het centrale e-mailadres van de CED-groep: evp@cedgroep.nl;
- een brief in een gesloten envelop gericht aan de vertrouwenspersoon sturen aan: BLICK op onderwijs, postbus 776, 2900 AT Capelle aan den IJssel. Het stafbureau zorgt ervoor dat de gesloten envelop wordt doorgestuurd naar de vertrouwenspersoon.
Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld
Sinds 1 januari 2019 is er een vernieuwde 'meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld' die we gebruiken. Zie voor meer informatie hierover www.meldcode.nl.
Veilig Thuis en SISA
Het kan gebeuren dat wij ons zorgen maken over de thuis- of opvoedingssituatie van een leerling. Wij zijn dan verplicht om Veilig Thuis hiervan op de hoogte te stellen. Dit kan leiden tot een aanmelding bij het Jeugdbeschermingsplein van de gemeente.
Alle leerlingen die in een schoolondersteuningsteam (SOT) worden besproken, worden gemeld in het SISA-signaleringssysteem. SISA staat voor ‘samenwerkingsinstrument sluitende aanpak’. Het is heel concreet een computersysteem dat professionals bij elkaar brengt die bij dezelfde jeugdige (0 tot 23 jaar) betrokken zijn. Door het afgeven van een signaal in SISA weet een professional sneller of ook andere professionals zijn het gezin en/of een jeugdige betrokken zijn. Zijn er specifieke situaties waarvan wij melding willen maken, dan brengen wij u als ouder of verzorger daarvan op de hoogte.