Tekstgrootte
De leerlingenraad bestaat uit leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 die nadenken en meebeslissen over activiteiten en veranderingen die bijdragen aan een prettige, gezellige sfeer op de De Bouwsteen. Zij vertegenwoordigen hierbij de meningen en ideeën van de leerlingen op school.
a.Visie
In de leerlingenraad leren kinderen op een positieve manier mee te denken, te discussiëren, te luisteren naar elkaars mening en zoeken zij samen naar oplossingen zaken die aan de orde komen. Ook leren zij hierbij wat realistisch en haalbaar is. Dit vinden wij als school erg belangrijk.
b.Doel
De Bouwsteen heeft met het vormen van de leerlingenraad een aantal doelen voor ogen:
▪ een eigen mening vormen
▪ ideeën en meningen te verwoorden en te beargumenteren
▪ door middel van discussiëren een oplossing vinden waar iedereen het mee eens is
▪ actief luisteren
▪ overleggen en samen te werken
▪ elkaars mening te respecteren
▪ eigen verantwoordelijkheid nemen
▪ op speelse wijze de werking van democratie ontdekken
▪ actief deelnemen aan onze maatschappij (actief burgerschap)
▪ zich motiveren voor school en omgeving
c.Gespreksonderwerpen
Onderwerpen die binnen de leerlingenraad zoal aan de orde kunnen komen:
▪ praten over (de aanpassing van) schoolregels en er iets mee doen
▪ de sfeer op school bespreken en verbeteren
▪ een schoolactiviteit organiseren
▪ de tevredenheid over de manier van lesgeven bespreken
▪ door Kim en/of Linda vooraf geselecteerde punten uit het leerling tevredenheidsonderzoek bespreken en daar een actie aan koppelen (in overleg met het MT)
▪ door leerlingen ingebrachte vragen, voorstellen, ervaringen etc. (via bijv. De ideeënbus, e-mail, na inventarisatie in de klas) bespreken
▪ meedenken over door school ingebrachte onderwerpen
a. Samenstelling
Op De Bouwsteen is de leerlingenraad samengesteld uit vertegenwoordigers van de groepen 6 t/m 8. Uit elke groep neemt 1 leerling plaats in de raad. De leerkracht bepaalt op welke manier een leerling gekozen wordt (door de leerlingen of door de leerkracht zelf). Het heeft de voorkeur om leerlingen maar één schooljaar in de leerlingenraad te plaatsen.
Jan, 7 - Aroha, 6/7 – Sanne, 8a - Skyler 8b – Matz ALG BB – Jorghinio, 7/8 - Desai, 6a – Celina, 6b.
b. Introductie in de klas
De eerste vergadering van de leerlingenraad is in september. Vooraf aan deze vergadering geeft de leerkracht uitleg over de leerlingenraad en vertelt de leerkracht wie de klas vertegenwoordigt in de leerlingenraad. Ter voorbereiding kunnen de leerlingen de informatie over de leerlingenraad op de website van de school doorlezen.
c. Lidmaatschap
Lidmaatschap van de leerlingenraad is voor een heel schooljaar. Het volgende schooljaar kan iedereen zich opnieuw kandidaat stellen. De leerlingen die nog niet hebben deelgenomen aan de leerlingenraad in het voorgaande jaar, hebben voorrang op de leerlingen die al eerder lid waren.
d. Criteria
▪ iemand die namens de groep spreekt
▪ iemand die durft te spreken
▪ iemand die met iedereen in de groep kan spreken
▪ iemand die geduld heeft om andere kinderen aan het woord te laten
▪ iemand die betrouwbaar is
▪ iemand die goed kan luisteren
▪ iemand die in oplossingen kan denken
De leerlingenraad vergadert 6 x per jaar, de vergaderdata worden elk jaar vooraf vastgesteld en vermeld op de website van school. De vergaderingen hebben een opbouwende structuur. Tijdens de eerste vergadering gaat het vooral om kennismaken, het kiezen van een voorzitter (vast) en notulist (evt. per toerbeurt). In de laatste vergadering wordt de leerlingenraad geëvalueerd en kijken we terug op wat er is bereikt. Bij de eerste en de laatste vergadering is de schoolleiding aanwezig. Het gaat erom dat de leerlingenraad vooral met praktische (haalbare, uitvoerbare) plannen en voorstellen komt.
a.Werkwijze
Voor elke vergadering ontvangen de leden een uitnodiging . Tijdens de vergaderingen proberen we door het gebruik van verschillende werkvormen van elke leerling actieve inbreng te krijgen. Tijdens de eerste vergadering wordt gekeken wie de rol van voorzitter/notulist op zich neemt (leerkracht of leerling, wisselend of vast). De notulist noteert alleen de acties en afspraken die voortkomen uit de vergadering.
Tijdens de eerstvolgende teamvergadering wordt teruggekoppeld wat besproken is in de leerlingenraad.
b. Praktisch De vergaderingen vinden plaats onder schooltijd en duren maximaal een half uur. Leerlingen nemen hun schrift, een potlood, gum en hun agenda mee naar de vergadering.